Het kerstpakket, altijd weer spannend… Wat zou er dit jaar in zitten ? Handige hebbedingetjes, lekkere dingen, van allebei wat ? Met een luxe kerstkaart erbij ? Of mogen we dit jaar zelf kiezen wat er in ons pakket zit…
Het kerstpakket, een blijk van waardering
Voor veel bedrijven is het een traditie om het personeel te verwennen met een mooi kerstpakket. Een blijk van waardering voor een heel jaar inzet. Waar komt deze traditie eigenlijk vandaan ? Hiervoor gaan we terug naar het platteland van begin 19e eeuw. De boeren gaven hun personeel met kerst een voedselpakket mee. Een hele mand vol met lekkernijen voor de hele familie. Een èchte traktatie dus. Later werd dit ook door andere branches overgenomen, een traktatie waar het hele gezin van kon meegenieten. Meestal in de vorm van voedsel of drank, maar steeds vaker vergezeld van kleine presentjes.
Voor elk wat wils qua kerstpakket
Zo komen we al snel bij het kerstpakket in de huidige vorm. En wat een keuze in pakketten ! Er zijn thema’s te over : duurzaam, functioneel, healthy, cultureel, gezellig tafelen of sportief… Pakketten voor hem, voor haar of voor het hele gezin ! Eigenlijk is het een kwestie van trends spotten en de leukste, hipste en meest trendy pakketten uit te kiezen. Ze moeten met de tijd meegaan, zeker als ze bedoeld zijn voor jongere mensen. Wat zijn de populaire tv-programma’s ? Wat is de mode ? Er is overal inspiratie uit te halen…
Behalve deze themapakketten is er de laatste jaren steeds vaker sprake van het eigen keuzeconcept. Mensen mogen dan zelf voor een bepaald budget een pakket samenstellen of een mooi cadeau uitkiezen. Ideaal, want geen bordjes, kopjes of schoteltjes meer die niet bij de rest van het servies passen !
Een kerstpakket met een boodschap
En tenslotte, zeker niet onbelangrijk. Voor mensen die hun hart in deze periode willen laten spreken : een kerstpakket waar een deel van de opbrengst bestemd is voor het goede doel. Want een pakket is leuk om te krijgen, maar de boodschap krijgt nog meer inhoud als er een goed doel aan is verbonden. Veel goede doelen hebben samenwerkingsverbanden met bedrijven om zo samen meer mogelijk te maken.
Wat het dit jaar wordt ? Dat blijft nog even een verrassing, als het goed is….