Naast het sturen van een zakelijke kerstkaart, wordt in veel bedrijven traditioneel een nieuwjaarsreceptie gehouden. Dit is veelal een informeel samenzijn onder collega’s en directie, waarbij er vaak een speech gehouden wordt om iedereen weer te motiveren voor het nieuwe jaar. Maar hoe begin je hier nu aan?

Speechen is een kunst op zich. Het gaat niet iedereen even gemakkelijk af, maar met deze vijf tips voor de perfecte speech lukt het ongetwijfeld om indruk te maken op de aanwezigen.

De juiste boodschap

Eerst en vooral is het nuttig om even na te denken waarover je wil praten en wat je graag als kernboodschap wil meegeven. Als bedrijf is dit vaak een gezamenlijk doel waar het komende jaar aan gewerkt zal worden. Begin met deze boodschap, leg uit hoe je dit doel wil bereiken en eindig je toespraak door de kern nogmaals te herhalen. Zorg voor een eenvoudig taalgebruik en niet te veel specifieke termen, zodat de speech voor iedereen toegankelijk blijft!

Motiverend en enthousiast

Om dit gezamenlijk doel te bereiken, is het belangrijk dat iedereen op één lijn staat bij het begin van een nieuw jaar. Hét ideale moment dus om je personeel te motiveren om er met volle moed en enthousiasme weer in te vliegen. Maak je speech daarom persoonlijk en benadruk de verbondenheid door kleine maar oh zo belangrijke woordjes te gebruiken zoals samen, wij, jullie.

De perfecte speech

Speech met een positieve noot

Een speech benadrukt vooral de positieve aspecten van het afgelopen jaar. Een positief verhaal geeft je medewerkers het gevoel waardevol te zijn voor je bedrijf. Breng daarom je enthousiasme over op de aanwezigen en straal deze energie uit tijdens je speech! Geef hen een positief gevoel over de toekomst.

Om je speech wat schwung te geven, kan je er bv. een grappige anekdote van het afgelopen jaar in verwerken. Let wel dat de speech professioneel blijft!

Kort maar krachtig

Een speech houden, is geen sinecure. Zorg ervoor dat je duidelijk en voldoende langzaam praat. Las regelmatig eens een pauze in na een zin. Een goede speech duurt maximaal 10 minuten: het is bewezen dat bij een langere speech de aandacht van het publiek verslapt. Maak gebruik van korte, krachtige zinnen en leg intonatie in je stem om je luisteraars te blijven boeien!

Climax

Eindig je speech tenslotte met een sterke uitspraak. Zet je medewerkers hiermee aan het denken. Kortom, verzamel de nodige informatie, zet de positieve punten in de kijker en eindig gevat. Uw speech zal alvast blijven hangen dit jaar!

En tot slot, waarom de positieve punten van je speech niet vastleggen op een stijlvolle kerstkaart en die meegeven aan de medewerkers? Zo is de eerste positieve stap in het Nieuwe jaar alvast gezet!